Jodin kliver vidare

Den sista september klev Marcus Jodin ut från Gothia Park Academy för sista gången som marknadschef för BK Häcken. Efter att ha tillträtt i rollen i december 2008 går han nu vidare i karriären. Hemsidan fick en pratstund om en period som varit den mest omvälvande i klubbens historia.

Hur kom det sig att du började jobba för BK Häcken?
– Jag hade ett eventbolag och gjorde en hel del redan innan jag blev anställd. Jag var speaker på matcherna, producerade Gothia Cups invigning och arbetade en del med klubbens kommunikation som hemsidan bland annat. Men trots att jag var ny fick jag jobbet som marknads- och försäljningschef. 2009 när vi var återuppflyttade till Allsvenskan tog vi ett annorlunda grepp på idén med sponsring, istället för det traditionella valde vi att skapa ett affärsnätverk, vi dubblade sponsorintäkterna redan första året. Inför 2014 delades avdelningen upp i Marknad och Försäljning och jag fortsatte som marknadschef med huvudinriktning på Bravida Arena.

Under din tid har BK Häcken inte bara gått framåt sportsligt. Klubben har även bytt klubbmärke, byggt en toppmodern träningsanläggning med extra allt samt flyttat in på en nybyggd hemmaplan. De flesta klubbar brukar sprida ut de händelserna på kanske 50 år, har du hunnit reflektera över hur klubben förändrats?
– Kanske inte, egentligen. Vi har varit så fokuserade på att utveckla klubben att man inte riktigt reflekterat över det. Samtidigt är det ju klart att det varit roligt och spännande att vara med i det arbetet. 

Kan du berätta om hur klubben har arbetat med att profilera sig i en stad med tre historiskt stora klubbar, alltså IFK, Gais och Öis?
– Vi fortsatte till viss del på tidigare inslagna linjer, kan man säga. Hisingsspåret är det mest tydliga, vi är den enda av de fyra klubbarna med en lokal geografisk hemvist i Göteborg. Så vi delade ut pizzakartonger med matchbiljett på Hisingen under 2009, vi bildade Republiken Hisingen och delade ut pass till alla, oavsett var de bodde. Överhuvudtaget ville vi sticka ut. Och det gjorde vi. De andra klubbarna, som samtliga låg i Allsvenskan 2009, hade sin historia som de hela tiden hänvisade till. Det är antal SM-guld, landslagsmän och så vidare. Vi hade inget av det och vi tänkte inte låtsas som om vi hade det. Så vi blev uppstickarklubben från Hisingen som spelade offensiv fotboll. Vilket ju är precis vad vi är. 

2012 vann BK Häcken stora silvret och sedan 2009 är man totalt sett sexa i Allsvenskan sett till antalet poäng. Hur förändrade det ert arbete?
– Efter 2012 togs vi mer på allvar, helt klart. Inför 2013 var bevakningen från media större än någonsin, vi slog på stort och mötte IFK Göteborg i premiären inför 17.000 på Ullevi. Det blev 0 – 3 och hål i ballongen men vi reste oss efter det också. 2014 tangerade vi vår näst bästa säsong någonsin och slutade femma, och vi var besvikna över det. Det är sunt, jag tror inte att man kan lyckas om man inte ställer krav. Vi känns modiga och vi vågar satsa. Sen måste man ha klart för sig att en överväldigande majoritet av publiken kommer bara när man spelar i Allsvenskan. Hade vi exempelvis gjort tio raka allsvenska säsonger inför 2009, så hade vi idag haft en ännu större publik.

När du om femton år får frågan vad du gjorde under din tid i BK Häcken, vad tror du att du svarar då?
– Att jag var med på resan när BK Häcken blev en professionell klubb. Vi byggde Gothia Park Academy, vi ändrade klubbmärket, vi flyttade in på en modern fotbollsstadion. Utvecklingen sedan 2009 tror jag saknar motstycke i modern svensk fotboll. Jag har haft förmånen att träffa och arbeta med många bra människor, det har varit en häftig tid. 2017 tror jag vi vinner SM-guld!