Publiksuccé för BK Häcken under vårsäsongen

Allsvenskan 2018 har börjat på ett fantastiskt sätt när det kommer till publiksiffran på våra hemmamatcher. Efter fem matcher på Bravida ligger vi hela 25 procent över vårt publiksnitt från förra säsongen.
–Vi har jobbat medvetet och väldigt tydligt med att öka publiksnittet, säger BK Häckens marknadsansvarige Elin Öst Sandström.

När vi stängde Allsvenskan 2017 låg vårt publiksnitt på 2 996 besökare per match. En siffra vi har som målsättning att öka väsentligt de kommande säsongerna. Och vi är på god väg. Under de första elva omgångarna har vi haft fem hemmamatcher, och publiksnittet för dessa är hela 25 procent högre än snittet från i fjol. Dessutom har försäljningen av årskort ökat med 21 procent.
– Det är en effekt av det arbetet som har lagts ner under ganska många år, där man jobbat hårt med att stärka klubbens varumärke, vilket gör att vi har ett starkare varumärke och en större supporterbas att arbeta med. Vi har under denna säsongen en väldigt tydlig målsättning och jobbar medvetet för att öka ytterligare. Det är kul att det ger resultat, säger Elin.

På vilket sätt jobbar vi med det?
– Vi har ändrat strategin lite kring marknadsföringen från att köpa annonsytor till att vara ute mer med klubben och synas med våra spelare. Vi är ute och träffar mycket klubbar i närområdet och försöker stärka oss ytterligare som varumärke på Hisingen främst, vilket är naturligt eftersom det är vårt närområde.

Förutom att marknadsföra oss på olika sätt har vi fokuserat mycket på att skapa bra evenemang kring matcherna, berättar Elin. Vi försöker hitta lösningar för att matutbudet ska vara bra och i år har vi även utvecklat Stickans Corner för att den ska bli ännu roligare för barnen, som kanske inte alltid primärt är där för att se på fotboll.
– Ett annat exempel är matchen mot Dalkurd där vi testade att göra ett större evenemang med fler händelser kring matchen, där vi hade Sean Banan på plats. Det  resulterade i en bra publiksiffra och ett bra evenemang, säger Elin.
– Vi tror att kommer man väl till arenan och vi erbjuder en bra upplevelse så vill man komma tillbaka. Så vi har jobbat mycket med att erbjuda våra besökare bra upplevelser. Dessutom är det viktigt för oss att det är en trygg känsla inne på arenan. Man ska kunna ta med sig hela familjen och gå på match utan problem. Och det tycker jag vi har lyckats med.

PETER KÄNNER STÖDET

Någon som upplever Bravidapubliken på nära håll är BK Häckens målvakt Peter Abrahamsson. Hans första år spelade laget på Gamla Ullevi under tiden som Bravida Arena byggdes.
– Det var lite tråkigt. Det kändes nästan som att vi var på bortaplan varje gång, vi hade inte så mycket egna fans och inte så mycket bortafans heller, minns Peter.
– Men nu med Bravida har det blivit ett bra uppsving. Det är ju en lagom storlek för klubben och man märker dels att klacken blir större hela tiden men även läktaren i sin helhet fylls på mer och mer. Det är väldigt kul.

Hur upplever du stödet när du har klacken bakom ryggen under en match?
– Det är alltid positiva tongångar, oavsett om vi är skräp eller om vi spelar bra. Det är sällan man blir utbuad. Och det är kanske på gott och ont, men oftast bara på gott. Vi behöver ju stödet när det går dåligt. Och dom hörs mer och mer.

Vad är det bästa med Häckensupportrarna?
– Det är nog just det där med att de alltid stöttar och får oss att kämpa vidare i motgångar. Och att de växer, att de blir fler och fler. Det är väldigt roligt.

Nu ska arbetet med att öka publiksnittet fortsätta under sommaren och hösten. Elin berättar att sommarmånaderna är lite tuffare, då konkurrerar man inte bara med det pågående fotbolls-VM.
– Vi konkurrerar med semestrar, sommarstugor, kvällsdopp och grillkvällar, dessutom är möter vi lite svårare publiklag, så det är såklart en utmaning. Men med bra sportsliga resultat och en längtan efter att se fotboll live på plats, så hoppas vi att alla som varit här under våren kommer tillbaka, avslutar Elin.

Huvudpartner

Officiella branschpartners