Damerna Först riktar sig till företag som vill investera i damidrotten för att bidra till en mer jämställd idrottsvärld. Det är före detta fotbollsproffset Lotta Schelin som tillsammans med initiativtagaren Åsa Nathell har filat fram formerna för satsningen där tio elitklubbar över hela landet ingår.
Som en del i arbetet med att öka intäkterna inom damidrott har tio toppklubbar från olika sporter slagit sig samman.
– Vi drömde om just dessa tio klubbarna och samtliga ville hänga på, säger Lotta Schelin. Det är vi jätteglada för. Jag brinner för den här satsningen och att få se hur långt det kan bära när vi går samman över gränserna.
Damerna Först är ett sponsorsamarbete där partnerintäkterna går till alla tio deltagande klubbar – och där investerarna får tillgång till bland annat klubbarnas nätverk och partneraktiviteter. BK Häcken har en jämställd sponsring redan i dag men ser stora möjligheter att utvecklas ytterligare ihop med de andra klubbarna.
– Vi vill såklart stå bakom ett positivt initiativ som detta. Vi har mycket erfarenhet att dela med oss av och hoppas vara en dynamo och kraft i den här viktiga processen, säger Thomas Anderson, försäljningschef på BK Häcken.
Det är fotbollsklubbarna BK Häcken, Hammarby IF, Piteå IF, FC Rosengård, Kristianstads DFF, handbollsklubbarna IK Sävehof och Skuru IK samt ishockeyklubbarna Luleå Hockey, Modo Hockey och Djurgården Hockey som ingår i Damerna först.
Förutom att öka resurserna till damlagen är syftet att skapa nätverk för både klubbar och partners där man jobbar tillsammans för att utveckla och lyfta damidrotten.
– Damidrotten bara fortsätter att växa ur ett affärsperspektiv och är en riktigt spännande investering. Man får mycket bang for the bucks så mitt budskap till alla potentiella partners är att hoppa på nu, säger Thomas Anderson.
BK Häcken fortsätter arbetet tillsammans med klubbens hållbarhetspartners för att nå FN:s globala mål till år 2030.
BK Häcken fortsätter arbetet tillsammans med klubbens hållbarhetspartners för att nå FN:s globala mål till 2030. Med hjälp av BRA Bygg, Escape Travel, Kopparbergs, PUMA, SKD, St Jörgen Park/Gårda Johan och Volkswagen tar vi steg mot mål nummer 5, ”Jämställdhet”.