Näringslivet visar stort intresse för att vara med och utveckla BK Häckens nya damlag. Kopparbergs bryggeri har skrivit ett flerårsavtal och blir huvudpartner till laget även i den nya gulsvarta dressen.
– Vi har fått väldigt positiva reaktioner på övertagandet från såväl gamla som nya partners, säger Thomas Anderson, försäljningschef BK Häcken.
I morgon inleds tävlingssäsongen när BK Häckens nya damlag går in i Svenska Cupen, hemma mot Växjö. 18 april inleds sedan OBOS Damallsvenskan och i slutet av sommaren går laget, som är regerande svenska mästare, in i Women’s Champions League.
Med in i säsongen har klubben ett stort stöd från näringslivet, där både tidigare partners till Göteborg FC och BK Häcken visat stort intresse för att fortsätta satsningen, samtidigt som nya företag visar en nyfikenhet och vilja att gå in som partners.
Huvudpartner för BK Häckens damlag blir Kopparbergs bryggeri, som därmed följer med laget de stöttat sedan bildandet av GFC, 2004.
– Kopparberg har varit avgörande i Göteborg FC:s resa till toppen och blir en viktig kugge i den satsning som BK Häcken nu gör. Det känns fantastiskt att ha med dem på resan och vi ser fram emot ett långvarigt samarbete, säger Thomas Anderson.
Flera tidigare partners till Göteborg FC följer med in i BK Häckens övertagande av laget. Volkswagen, Rasta, SKF, Brixly och Prioritet Finans har alla valt att gå in och stötta BK Häckens nya representationslag.
– Att fortsätta resan mot nya vinster och ett nygammalt partnerskap kring socialt ansvarstagande, talangutveckling och laganda är superintressant. Partnerskapet med BK Häcken är en del i att långsiktigt utveckla svensk idrott med strategiska lokala partnerskap. Närings- och föreningslivet har många gemensamma beröringspunkter och vi är övertygade om att BK Häckens vinnarinstinkt och ödmjukhet kommer smitta av sig på vår organisation och ge oss idéer och inspel i vår strävan att hela tiden utveckla vårt erbjudande och våra talanger. Vi är verkligen stolta över samarbetet med BK Häcken och att genom dem få presentera vårt varumärke, säger Henric Sundin, regiondirektör Göteborg på Volkswagen.
Att få med tidigare GFC-partners in i den nya satsningen betyder mycket för BK Häcken.
– Majoriteten av de partners som fanns med Göteborg FC 2020 finns med oss 2021, vilket givetvis känns fantastiskt. De partners som varit med på hela resan och varit med och byggt upp laget till vad det är i dag är viktiga spelare i den här satsningen och det känns tryggt att ha med dem in i det här spännande året, säger BK Häckens försäljningschef Thomas Anderson.
Samtidigt har BK Häckens befintliga partners BRA Bygg och PUMA valt att utöka sitt samarbete med klubben och stötta det nya representationslaget.
– Det finns ett starkt intresse från många företag i vårt befintliga partnernätverk, som ser en stor styrka i att klubben nu har hela paletten med elitfotboll för både herrar och damer. Att BRA Bygg och PUMA väljer att bredda sin satsning är lika glädjande som det sänder viktiga signaler, säger Anderson.
Rutger Hagstad, Head of Marketing Nordic, PUMA:
– För oss var det en självklarhet att vara med i den här satsningen. Att få jobba med ett av Nordens bästa damlag känns fantastiskt och att vara med på den här resan känns oerhört spännande.