Herr
2018-11-16 12:00:00
Ökade resurser gav stor publikökning på Bravida Arena

Efter 15 allsvenska matcher på Bravida kan vi nu se de glädjande siffrorna i publikkolumnen. Från ett publiksnitt på 2 996 ifjol till ett snitt på 3 461 i år har våra gulsvarta läktare fyllts med 16 procent mer åskådare.
– Många olika aktiviteter och hårt jobb har resulterat i att fler går på matcherna, säger marknadschef Elin Öst Sandström.


Med ett snitt på under 3 000 åskådare i fjol har vi i år sett en stabil ökning av besökare på våra läktare på Bravida Arena. I år har vi lagt ännu mer resurser och fokus på att få publiken att komma och se våra matcher.
– Det handlar om allt ifrån att vara ute i skolor och hos fotbollsföreningar, till att försöka få alla våra ungdomsspelare att gå mer på matcherna, säger Elin Öst Sandström.
– Vi testade också att göra en extra insats kring upplevelsen på arenan i samband med matchen mot Dalkurd, där vi bjöd in till familjematch tillsammans med Sean Banan, för att se vad det resulterade i. Många olika aktiviteter har resulterat till att fler går på matcherna.

Sista matchen för säsongen blev, ur publikmått mätt, en fin sådan. Med över 6200 besökare fick vi en fin inramning på avslutningen, trots att resultatet inte blev vad vi önskade.
– Det betyder jättemycket, hade den matchen inte betytt någonting så hade vi inte haft den siffran. Så det är klart att IFK Norrköping har en del i det, säger Elin.
– Men varje år har man nästan någon match som sticker ut jämfört med de andra. Förra året hade vi premiären mot Djurgården, där de också hade ett stort bortafölje. Den stack ut lite mer jämfört med hemmapremiären i år, där vi egentligen är väldigt besvikna över den siffran vi hade. Men det är olika faktorer som påverkar, så är det.
– Sedan hade vi en tuff match mitt i sommaren, samma dag som Sverige spelar kvartsfinal i VM som gör att siffran kunde varit bättre. Vi tappar ganska mycket publik mot Sundsvall. Så det känns ändå som att det finns utrymme att öka ännu mer till nästa år.

Men även utan Norrköpingsmatchen var ju snittet positivt mot ifjol?
– Ja, exakt. Om man tittar på varje enskild patch så har vi ökat mot förra året. Om man jämför Malmö förra året med Malmö i år så ökar vi nästan med tio procent och många bäckar små blir en stor ökning.

Med sista publiksiffran räknad landade snittet på 3 461, vilket innebär en ökning med nästan 16 procent från i fjol.
– Det är klart att det är jättepositivt och jättekul, men vi är inte nöjda där, säger Elin.

I vilken målgrupp har besökarantalet ökat mest?
– Känslan är att det är väldigt mycket familjer. Det är nog kring dem vi vuxit mest. Vi har alltid en tanke på det i prissättningen, att man ska kunna gå hela familjen och det ska vara en aktivitet som alla faktiskt kan ha råd med. Så det är klart att familjerna är viktiga.
– Och även ur ett långsiktigt perspektiv är det jätteviktigt, att få de yngre generationerna att hålla på oss. Och ger vi dem en bra upplevelse när de går på matcherna så kommer de förhoppningsvis tillbaka och ställer sig på Sektion G till slut. Sedan är det också grymt kul att utvecklingen som vi såg på Sektion G i fjol fortsatte även i år, vi har en fantastisk klack som stöttat oss hela säsongen och fortsätter växa.

Hur ser planen ut för nästa år, hur ska vi göra för att fortsätta öka?
–Redan nu är arbetet igång för säsongen 2019, vi utvärderar vad som varit bra under året och vad vi kan utveckla för att få ytterligare effekt.  Vi ska fortsätta med de aktiviteter som under året gett resultat, men kanske utveckla och anpassa för att få ut ytterligare effekt. Sedan ska vi såklart också kika på nya möjligheter och hitta olika vinklar och nya idéer.

BK Häcken
BK HÄCKEN 2025 | All Rights Reserved