Under årets guldsäsong i OBOS Damallsvenskan har BK Häckens hemmasnitt ökat med hela 33 procent. Ett kvitto på ett lyckat publikrekryteringsarbete och damidrottens allt större kommersiella kraft.
– Det är otroligt kul att se den utveckling som vi har haft under de här fem åren, inte bara i numerär utan även i ljudvolym, säger klubbchef Marcus Jodin.
Med ett hemmasnitt på 1 812 åskådare placerar sig BK Häcken på andra plats i publikligan i OBOS Damallsvenskan 2025. Siffran är en markant ökning mot 1 356 året innan och endast Hammarby IF hade ett högre publiksnitt i år.
– Det här är en effekt av hårt och tålmodigt arbete från vår organisation i kombination med underhållande fotboll som laget bjudit på och självklart de starka, lysande stjärnorna som blivit många ungas förebilder, säger Marcus Jodin, klubbchef i BK Häcken.
Att allt fler tar del av BK Häckens matcher på damsidan är en lokal framgång, men också en del av en bredare trend. Damidrott generellt genererar allt större intresse och rekordintäkter globalt – en utveckling som bara spås öka.
Och då BK Häcken har en långsiktig strategi att leda utvecklingen även på läktarna slår man sig inte till ro efter årets publiksuccé.
– Vi fortsätter att sträva uppåt och framåt och är övertygade om att vår positiva publikutveckling kommer att fortsätta, säger Marcus Jodin.
BK Häckens lagkapten Jennifer Falk anser att publiken har spelat en avgörande roll under årets succésäsong
– Att ha klacken och det stora stödet som vi har nu ger oss så mycket energi och en helt annan upplevelse när man är på planen. Publiken gör och betyder så otroligt mycket för oss och jag hoppas att den fortsätter att växa. När vi lyfte pokalen och hela sektion G var full – helt underbart, säger lagkaptenen.